Sunday, April 19, 2009

Det gäller bara att våga











I lördags gjorde de en kanon Mh och igår var de och tävlade appellklass spår i Uddevalla.Daniel och Nenna, godkända med 176 poäng.Tycker
det är starkt gjort.Har ju inte samma träningsmöjligheter som vi andra.Flytta hit vet ja!Det är bara att lyfta på hatten och nästa gång sitter det.

Igår blev jag återigen påmind om vad många otroligt bra och engagerade valpköpare vi har.Kurs med Norman där står alla uppradade med gott humör och suger in alla tips och ideer och direkt efter så fortsätter många att träna annat hopp,rondering och ringträning.

Har inte sett Jessika och Irma på ett tag men igår dök de upp och hej vilken lydnad som de hade.Det var kul att se.Jessika har också lovat attt vara köksansvarig och partyansvarig på kennellägret i maj.Det låter väl toppenbra det.
Daniel och Mariella ,jag har försökt att skriva kommentarer fem gånger på er blogg men det funkade inte.Bara så att ni vet.betyder ju mycket att man kan skriva något då någon tävlat tycker jag iallafall.Själv är jag en bitter tjurkärring och noterar,memorerar alltid vilka som grattat eller inte.Efter ett kuratorssamtal med Peter så brukar jag till slut komma till sans med att det viktigaste är ju att man känner nöjd med sig själv och hunden och att kanske inte alla som vet hur man skriver en bloggkommentar.

Lydnaden med Bessie gick så himla bra igår.Vi tränade också rondering och även Macho var på hugget.Har börjat träna in ställande under gång.

Idag är sista anmälningsdagen för anmälan till Jönköpingsutställningen nästa helg och på söndag så kommer troligtvis foto Urma för att fotografera hundar.Så ni som vill få era hundar fotograferade hör av er till oss.

Under två dagar så skall jag gå på kurs Signs of Safety.
Handlar om att göra en bra behovsanalys i utredningsarbete avseende barn och ungdomar.Risk och säkerhetsfaktorer.
I utredningsarbete världen över finns det i princip två olika faktorer som arbetet organiseras runt. Det ena kallas RISKBEDÖMNING och det andra kallas BEHOVSBEDÖMING. I USA är riskbedömning det vanligaste arbetssättet och det går ut på att utredningen organiseras runt beskrivningar av brister, oförmåga, direkta faror, negativa konsekvenser, allvarlighetsgrader, skador etc. Syftet är att försöka avgöra hur allvarlig situationen är och vad det är som brister i föräldraansvar och -förmåga. Behovsbedömning tillämpas mer i England och i Sverige. Här handlar det om att utifrån barnets grundläggande och specifika behov kartlägga i vilken grad dessa tillgodoses av föräldern. Bägge dessa system är viktiga inslag i Signs-of-safety. Det är viktigt att både kartlägga riskfaktorerna och att sätta barnets behov i centrum. Det lösningsfokuserade förhållningssättet i Signs-of-safety betonar dock starkt att det är FÖRÄNDRINGEN som är det viktiga att organisera arbetet runt. Det finns tendenser att i risk- och behovsbedömningssystemen alltför ensidigt fokusera på problemen, med risk för att samarbetet mellan familjen och socialsekreterare inte fungerar och familjen känner sig kränkt. Detta utgör ofta en stor risk till att barnen blir kvar i en olämplig eller farlig miljö.

Skall bli spännande men hade faktiskt hellre velat vara hemma just idag.

Idag skall Peter åka till Eskilstuna och eventuellt försöka förverkliga en av mina drömmar sedan många år.
Har fått en möjlighet just nu att få prova på och känner att jag vill ej missa chansen.
Skriver mer sedan!

4 comments:

Anonymous said...

JAg kan inte heller skriva kommentar på Mariellas blogg. Så bra kämpat Daniel och att du Vågar!

Normans kurs var riktigt kul och givande.

Kicki

Cia said...

Det gäller bara att våga..så sant som du säger. Bra jobbat Daniel och Nenna!! Kommer ner med papprena ikväll och tittar på din önskan...Peter har skvallrat!

Martina said...

Jag tycker du är grym. Ni är grymma. Och alla era valpköpare är fantastiska. Kram på er alla Beathalandare!

Anonymous said...

Jag fick en "hint" av vad det handlar om när jag pratade med Peter häromdagen. Jag säger bara det- ni är inte lite tokiga ni! Att ni bara orkar. Men det låter fantastiskt om det går i lås. Kan se hela familjen framför mig.. High Chaparall kan slänga sig i väggen!! /Kram Helene