Tuesday, May 27, 2008

"Att hålla vad man lovar" Varför är det så svårt?

Allt oftare i vardagen så tycker jag att det händer att man möter människor som inte håller vad de en gång har lovat!

En fråga som jag ställer mig allt oftare?Vad kostar det att bryta ett löfte? När är det okej att bryta ett löfte?I pricip aldrig enligt min mening.

Vad kostar det mig att bryta ett en gång givet löfte?– Det är inte förbjudet att bryta ett löfte, men det kostar. I blod, svett, tårar och pengar. Den minsta konsekvensen är att be om ursäkt. Den värsta är att mista sin heder. Det vill man ju inte göra.


Att inte lova mer än man tänkt och kan hålla är oftare lättare sagt än gjort!
Hur många gånger gör man inte det varje dag,man lovar barnen om du gör det så får du det,om du lovar att inte göra så skall du få en belöning senare.

Varför lovar vi då mer än vi kan hålla?Det finns författare som skrivit om fenomenet.
Undvika lidande,att göra andra glada och lova-det ger ett snabbrus,det är roligt att lova och det kan vara gott om det finns täckning annars väldigt förrädiskt.


Givna löften ska hållas, det anser de flesta. Enligt lagen kan man avkrävas ansvar för sina löften från 18 års ålder. Det kan gälla alltifrån att betala TV-licens, följa trafikregler och sköta sitt jobb till att ingå äktenskap.

Men de flesta löften är inte reglerade i lagar och förordningar. Vissa löften är uttalade, andra underförstådda och några kastar vi ur oss utan att egentligen mena dem. Ibland lovar vi också sådant vi omöjligt kan ha täckning för: »Jag lovar att det känns bättre i morgon.« Vi vuxna avkräver också löften av barn som de orimligt kan hålla: »Lova att inte börja bråka!« eller »Ja, vi kan skaffa kanin om du lovar att sköta om den helt själv.«

Kan man bli löst från ett uttalat löfte som man inte kan eller vill uppfylla?
????? Tveksamt kan jag känna men allt handlar om kommunikation, att förklara varför man backar, och be den andra om förståelse.

Jag tänker att det säkraste nog vore att inte avge några löften alls, eller att åtminstone vara sparsam med vad vi lovar annars blir livet kaotiskt. Stabilitet i relationer bygger på att vi kan lita på varandra.

Lova bättre!!!"Fritt ur boken lova bättre"

*Ge löften, men tänk efter. Är du medveten om vad du lovar? Begär betänketid och rätt till ”ångervecka”!

*Ge inga villkorslösa löften. Saker och ting kan hända som gör att löftena inte kan eller bör infrias, och det kan vara bra att sätta ord på.

*Se till så att mottagaren förstår villkoren i löftet.

*Lova inget som du inte menar.

*Använd inte löften som tröst när det är kris.

*Lova inte åt andra. Fråga först!

*Vänta med nya löften tills de gamla är infriade.

"Själv tänker jag i allafall bli en bättre lovare och ta ansvar för just det som jag har lovat"

I morgon har iallafall jag lovat att ha lite hudvårdparty efter vår träning 18.00.Tänkte att vi kan träna på GA om det är ok.Ananaspaj och glass blir det för de som kommer och sedan skall vi bli rena och tjusiga .Det skall Jessika på kennel Hagadahl se till.Hon kommer få slita med vissa tror jag.

Nu har jag lovat min man massage så det är väl bara att sätta igång!!

1 comment:

Martina said...

Tänkvärt, men tusan så läskigt. Jag börjar genast fundera på vad jag kan ha lovat men glömt... Kram