Monday, December 17, 2007

En tänkvärd Julkrönika skriven av Sebastian



JULKRÖNIKA

Jul! Det startar med 1: a advent, sen avsmakar vi Lucia den 13 december som en liten aptitretare som senare ska föra oss till varmrätten alla har väntat på hela året, julafton! Årets kanske mest glädjerika dagar tar vid den 24 december då alla själar fylls med diverse utsökta ingredienser. Kylig vinter tillsammans med familj och släkt, julskinka, Jansons frestelse, hembakat bröd med mera, vad vet jag, och allt bakas ihop till den varmaste julstämning.
Numera tycker jag att julen bidrar likväl med lycka som den för med en del besvär. Det känns lite som att allt ska göras bara för att. Att använda julen som en uppladdning för nästkommande år med fortsatt vinter med slask på gatorna ända in i maj passar tydligen inte. Istället stressar folk ihjäl sig för att allt ska bli så himla perfekt. Folk åker in till städerna för att intensivt shoppa julklappar, mat och julgardiner tills de själva måste lägga sig framstupa sidoläge för att hämta andan, detta ända inpå självaste julafton.
Många säger att det är halva grejen att åka in och handla presenter på de ljusprydda gatorna som kommunerna lagt ner så mycket tid på för vår och allas skull. Jag tycker visserligen det är väldigt fint och en obeskrivligt sällsynt känsla sprider sig ibland när man vandrar kring på stan. Trots detta måste jag nog säga att jag börjat utveckla en liten fobi mot detta intensiva shoppande. Att hela tiden förflytta sig från den ena affären till den andra och köpa olika ting till alla i släkten. Jag tror denna fobi har stärkts då jag känner av stressen så väl genom alla människors sammanbitna ansikten och deras kroppsspråk. Jag känner helt klart att detta på något vis har en inverkan på min jul.
När högtids morgonen alla väntat på väl är kommen och man vaknar till isvit porlande snö ända upp till trapp kanten, snö som tynger ner björkkvistarna och ser alla paketen med blandade omslagspapper under den konstgjorda julgranen så kan ingen missa att hänga på det lugna och glada leendet. När maten sen är slukad, pappa iklädd till tomte kommer ”hoande” och minnesbilderna sen man var barn kommer tillbaka kan man lättsamt säga att en jul inte kan bli ett bedrövligt fiasko.


Vilka tänkvärda ord Sebben!

3 comments:

Cia said...

Just det, varför inte dela med sig av sina bästa tips för att slippa alla måsten och stress inför julen...här kommer mitt.(Ha..ha..)

Jag är redan klar med julstädningen !(Avskyvärt att höra)
Den gjorde jag klar förra julen.

Dammiga spindelnät? -Bra, ta fram grön sprayfärg och vips har du fått girlanger. Prova även Snö-spray.

Fia said...

Mycke bra skrivet.
Denna stress som folk har vid jul. Först fram är det som gäller tydligen.
Men som du säger: När julen väl är kommen tar man fram det lugna leendet...

Beathabloggen said...

Ja tycker han satte huvudet på spiken precis.