Tuesday, November 18, 2008

Så här kan det se ut ur en valps perspektiv då man flyttar hemifrån




















Trojas dagbok

Fredag
Min nya matte tog med mig på promenad i skogen och sen hamnade jag i en bur, inget vidare. Jag prövade bevekande gnäll och högljudd schäfersång, men hon bara körde vidare. Vi stannade ett par gånger för hon trodde att jag ville det. Värst var i Linköping, det regnade men jag fick mat. Till sist kom vi fram, Ekolsund hette det. Påminner om hemma, fast det här ska visst vara hemma nu. Helt ok, men bara inte den här nya matten försvinner. Ute går jag mina egna vägar, det känns tryggt men inne vet man aldrig vart hon tar vägen. Jag punktmarkerar henne. Det finns en trappa till övervåningen. Där ska vi sova.

Lördag
Natten var helt ok. Bra sovplats som luktade hund. Jag lekte med en tennisboll ett par timmar mitt i natten. Matte låg och sov bredvid mig på golvet så henne hade jag koll på. Mina mer grundläggande behov uträttade jag inne, men hon verkade van, bajshink och skurtrasa. Sen blev det en häftig dag. Matte visade sina favoritgrejor, vattenpump, vedbod, hundgård med koja som jag provlåg en stund, och så några andra människor som verkade gilla mig. Bäst tyckte jag om barnen, de kröp på alla fyra för att leka med mig och jag var snabbast. Wattsson är en svart flat-hanne som är på dagen lika gammal som jag. Men han var blyg och tillbakadragsen, fattade ingenting helt enkelt. Manne, varghunden på 9 månader var bättre. Först prövade jag att skälla på honom – för han var bra stor – men han visade att han ville leka. Det fick vi inte. Matte stannade utanför staketet.

Söndag
Jag har massor av kul leksaker här. Vedkorgen är full av bra tuggsaker som man kan bära. Jag prövade en sko i hallen också, men det skulle jag inte ha gjort. Matte markerade att den var hennes. Lugnast så, hon verkar veta vad hon vill. Så här långt i alla fall. Sen hände det något konstigt. Det kom ner något vitt som lade sig på marken, snö. Jättekul och ganska gott också. I natt tänker jag sova lite mer för när man är ute mycket blir man trött. Vi sover i övervåningen och jag har kollat in trappan. Det borde gå att ta sig upp själv, jag har lärt mig ta de tre trappstegen utanför dörren.

Måndag
Nu var det kallt ute. Inget vidare, men skuttar man ordentligt går det rätt bra. I natt var vi ute i månskenet så det blev bara en pöl på golvet för ingen matte kan vara tillräckligt snabb när det är dags för en valp. Idag överraskade jag matte med att ta mig upp för hela trappan själv. Orf som bodde här före mig tränade flera dar på att komma upp och en månad på att komma ner. Det löste jag på mitt sätt. Man kan rulla ner också om man ångrar sig på halva vägen. Sen hamnade jag i bilens baklucka. Jo, vi hade prövat dan innan, men nu körde matte bara på. Jag ställde mig på bakbenen för att få bättre utsikt. Då stannar matte och jag hamnar i buren igen. Sen kom vi till ett annat ställe som också ska vara ”hemma” med massa bra prylar för mig. Tennisboll, socka att ruska, tuggsaker och bra sovställen men lite väl varmt för en som bott i stall.
Ute är det mycket att kolla in. Bilar, barnvagnar, cyklar, massor av folk och så har jag hört en del skall. Men framför allt dofter. Jag har hittat massor av meddelanden från stora hannar, på stenar, stolpar och husfasader. Funderar på vem som är bäst.

I morgon ska jag börja hos Rose på dagis. Matte säger att det finns tillräckligt med hundar där åt mig. Vi får väl se…

Hälsningar Troja

No comments: