Sunday, October 21, 2007

Beathalandet Bezzie och Beathalandet Äxtra Schh1





Nu är vi äntligen hemma igen.160 mil,hu det är en lång resa och vi påbörjade vår resa från Gutershloh i natt 03.00,lite mindre trafik då.
Men resan gick lätt hem.Vi hade ju nämligen bestämt oss för att tävla med Bezzie och Äxtra på Og Gutherslohs "Prufung".Ortsgruppen startade 1929 och ligger i ett underbart område och vilken härlig kamratskap.
På fredagen så tränade vi lite lydnad och skydd på förmiddagen och sedan bar det iväg till vetrinären för DNA,röntgen,dvärgbandmasksprutor och sedan till Marks skola,lite shopping på deras stora varuhus och sedan tillbaka till ortsgruppen igen där några av de tävlande var samt figuranten Dieter som vi känner sedan tidigare.Pet ra och Ullie är som vanligt med och planerar och arrangerar allt och de hade mycket denna helgen för även deras fåglar skulle ställas ut.(fick Sg alla 5).
Träningen på figuranten gick jättebra.
Upp tidigt på lördag morgon.Petra undrade om jag ville ha mina spår på "black acker"som hon kallade det eller vanligt gräs.Nähe tänkte jag! Någon jordåker blir det inte för min del,jag får hålla mig till det gamla vanliga som hundarna är vana vid.
Så var det ju det där med mina spårlinor,ja de är ju ihopknyna och ihopbundna med grimskaft och utlösare då vi har driftat hundar,så det fick jag snabbt skaffa mig en ny.
Domaren Alfred Mass kom och både Äxtra och Bezzie var jättepigga på spåren och skötte sig fint.
Äxtra fick 87p och Bezzie 90p.
Efter spåren så hade kökspersonalen dukat upp frukost för alla tävlande figuranter,domare .Man blir imponerad.Där satt vi alla och åt ägg,färska frallor,korv i alla dess former,ost,ja jag vet inte allt vad det fanns på det frukostbordet.
Sedan var det dags för lydnad,Äxtra konstrade lite vid apporteringen på slät mark och inkallningen.Ialla fall så är jag nöjd för hon fick ihop 82 poäng.Snabbt så fick jag hämta Bezzie eftersom hon skulle in direkt efter.Hon fick börja med platsliggning,hon låg visst med viss svanhals sade Peter vid vissa moment.Bezzies lydnad gick fint 86 poäng,synd bara på framåtsändandet som hon sköttes sig galant på men aj hon han resa på sig innan jag han dit och då blev det ju 0 på det momentet.
Skyddet fungerade fint,Äxtra var pigg och alert och bevakade fint och kom galant på utkallningen.Flykten och modprovet fungerade fint och vi fick ihop 87 poäng.
Så var det Bezzies tur.Hon var riktigt laddad innan och otåliga att komma ut på planen.Eftersom jag inte har haft henne så länge så var jag lite orolig för hur hon hade tänkt att följa mig under skyddspasset.
Hon ronderade perfekt,bevakade utmärkt och sedan ja utkallningen,hon funkade faktiskt och flykten var jättebra och även modprovet,även transporten funkade bra.Det blev 94 poäng.
Hon fick mycket beröm av domaren för hennes intensiva vilja att arbeta.
Äxtra 256 p och Bezzie 270 p och Sehr Gut.
Ja man får ju vara nöjd.Inte helt lätt med språket såklart men skönt att ha med Petra som översätter allt och Ullie och Peter som hjälpte mig att ladda hundarna innan.
Petra gjorde Bh provet med Beathalandet Hector och det bra.Han hade utvecklats otroligt på den korta tid han varit borta.Quenna gjorde Bh prov igen med Petras son Marc.Hon svansade så fint efter.
Ja vi hade ju faktiskt 4 beathalandet hundar med på den "prufungen"alla gick igenom.KUL.
Det var 5 Schh1 hundar och Bezzie blev 3:a och Äxtra 4.
Hanen som vann fick med sin förare ett V och sedan var det 2 Sg och 2g.
Efter tävlingen stannade alla kvar,då tände man grillen och fixade käk och det bjöds på öl och sedan bar det iväg hem och isäng.Petra och Ullie,Kurt,Herman,Dieter och de andra .Ni är fantastiska och så gästvänliga.Benny,jag tror alla saknade dig och Camilla där.Vi hade ju med er påluren i allafall.Alla där talar nu omsommarcampen så nu vill det till att det blir av.
Tack Challe som trädde in som extramamma eller kallade det hellre surtant för tonåringarna där hemma.Allt var ju i allafall snyggt och helt då vi kom hem.
Lilla Millan ja hon är ju fantastisk i 8o mil så frågade varrannan sekund,hur långt är det kvar nu då?Hon fanns sig bra på ortsgruppen och var med kökspersonalen hela dagen och hittade sin favoritant där "Ula".Jag blir ledsen på att jag skall lämna "Ulahär sade hon,tänk om jag aldrig träffar henne igen,jag gillar henne fast hon var så liten,inte fattar jag vad hon får allt ifrån den lilla tokstollan.
Ubbe har gjort l-test och blivit godkän,lämpad som väktarhund och kan nu följa med Anders på hundförarutbildning i tjänsten.vad bra!
Lite bilder från Tyskland får ni se ikväll när Peter har laddad in dem i datan.

6 comments:

Kennel Piastigen said...

GRATTIS!!
Va roligt att Äxtra och Bessie gick så bra för er.
Kram från Pia och Stig

Cia said...

Harregud, ni är ju otroliga. Jaha, är det någon som gör det så är det ni. Ett Jättegrattis och all lycka till i fortsättningen.

Anonymous said...

Får så mycket gratulera att det gick så bra för Äxtra och Bessie.
Vi hörs. Benny, Camilla och Johanna

Beathabloggen said...

Tack skall ni ha!

Anonymous said...

Grattis igen, snyggt jobbat, nu sätter vi upp nya mål..

Helen och Anders

Norman said...

Stort Grattis och lycka till i nästa klass. Norman